Agenda Zachodniopomorskiego Kongresu Oświatowego 2024

28 listopada 2024 / czwartek

09:00 - 10:00 Rejestracja uczestników
10:00 - 10:15

Rozpoczęcie konferencji – powitanie

Prezes Technoparku Pomerania Andrzej Feterowski

10:15 - 10:30

Powitanie uczestników

Wiceprezydent Szczecina Marcin Biskupski

Pełnomocniczka Prezydenta Szczecina ds. Oświaty Lidia Rogaś

 

Panel I

 

 

10:30 - 11:10

Zmiany w prawie oświatowym - MEN

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Izabela Ziętka

11:10 - 11:30

Standardy ochrony małoletnich ze szczególnym uwzględnieniem ochrony w Internecie

mecenas Marek Stawarczyk, Urząd Miasta Szczecin

11:30 - 11:50

Kierunek: wiedza, przystanek: pasja.

Jak Uniwersytet WSB Merito współpracuje ze szkołami średnimi

dr Edyta Niemiec, prodziekan ds. dydaktyki Uniwersytetu WSB Merito

11:50 - 12:10

Sesja pytań i odpowiedzi z prelegentami panelu I

 

12:10 - 12:25

 

Przerwa kawowa

 

 

Panel II

 

 

12:25 - 12:45

Szkoła bez stresu. Czy to możliwe?

Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski

12:45 - 13:25

Jak skutecznie zapobiegać ryzykownym zachowaniom online?

prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski

Zakład Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Wydziału Studiów Edukacyjnych

Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

13:25 - 13:45

Przeciwdziałanie zachowaniom suicydalnym wśród młodzieży – metody prewencji

Sylwia Majewska / psycholog, prezes Centrum Psychologiczno-Edukacyjnego Profi Competence

Eliza Masny / psycholog, właściciel firmy TOP Education

14:00 -14:20 Sesja pytań i odpowiedzi z prelegentami panelu II

 

14:30 - 15:30

 

Lunch

 

15:30 - 17:00

 

Sesje warsztatowe:

 

I. Jak wspierać umiejętności cyfrowe młodych ludzi?

prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, Zakład Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych

Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

 

Podczas warsztatów skupimy się na umiejętnościach informacyjno-
nawigacyjnych związanych z poszukiwaniem, analizą i oceną treści online.
Przedyskutujemy, jak najlepiej uczyć takich treści oraz skoncentrujemy się na
kilku konkretnych rozwiązaniach w tym zakresie.

 

II. Sztuczna Inteligencja - darmowe narzędzia w edukacji

Grzegorz Adamowicz


Podczas warsztatów omówimy Socratic by Google - asystenta
wspomagającego uczenie się poprzez odpowiadanie na pytania z różnych
dziedzin oraz Wolfram Alpha - silnik obliczeniowy, który rozwiązuje problemy
matematyczne i naukowe. Dodatkowo zaprezentujemy Lumen5 - narzędzie do
tworzenia wideo na podstawie tekstu oraz Voyant Tools – narzędzie służące
do analizy tekstów i wizualizacji danych tekstowych. Przedstawimy także
praktyczne zastosowania ChatGPT i Gemini od Google - zaawansowanych AI,
które mogą wspomagać nauczycieli w tworzeniu materiałów dydaktycznych,
udzielaniu odpowiedzi na pytania uczniów oraz generowaniu pomysłów na
lekcje.


III. Innowacyjna metodyka nauczania - GRYWALIZACJA

Alex Majewski – prezes Focus Consulting, współtwórca aplikacji GRYZLI

Eliza Masny – psycholog, właściciel firmy TOP Education


Celem warsztatu jest przedstawienie innowacyjnej nauki przedmiotów w
pracy nauczyciela wykorzystującej techniki gier do zmotywowania i
długoterminowego zaangażowania w naukę uczniów poprzez wykorzystanie
wrodzonej ludzkiej skłonności do rywalizacji i osiągnięć. Poznanie
GRYWALIZACJI w pracy z uczniem i wykorzystywanie jej przez nauczycieli
podczas lekcji pozwoli przekształcić tradycyjne metody prowadzenia lekcji w
interaktywne i fascynujące doświadczenia zdobywania wiedzy przez uczniów.
W trakcie warsztatu nauczyciele poznają nowoczesne narzędzie do pracy z
uczniami „GRYZLI” oraz psychologiczne techniki i strategie motywacji uczniów.

 

19:00 - 19:40

 

Koncert / Eva Sand i Alex Marek

19:40 - 02:00

Kolacja i bankiet

 


 

29 listopada 2024 / piątek

10:00-11:30

Sesje warsztatowe:

 

I. Nie ma dymu bez ognia, czyli jak ochronić swój wewnętrzny płomień od

wypalenia – nie tylko zawodowego

Kaja Bilska


Power speech wspierający Kadrę Zarządzającą w codziennym korzystaniu z
własnej energii życiowej. Dlaczego - by móc wspierać innych - należy najpierw
zadbać o siebie? Skąd bierze się frustracja i jak skutecznie z nią pracować? Jak
w natłoku codziennych obowiązków zachować szacunek dla własnych
potrzeb? Power speech otwiera drogę do balansu energetycznego, pokazuje,
jak korzystać z wewnętrznych zasobów oraz jak uniknąć wypalenia
zawodowego, skutecznie chroniąc własną energię.


II. Dostęp do informacji publicznej – jak się zachować i czego się wystrzegać?
mecenas Anna Kalina-Dzwonkowska, Urząd Miasta Szczecin


Rośnie liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej kierowanych do
instytucji samorządowych. Mogą one nastręczać kłopotów w interpretacji, ocenie, kwalifikowaniu materiałów i realizacji. Odpowiedź na wniosek może utrudniać także odmienny od kodeksu
postępowania administracyjnego tryb postępowania, który zawiera szereg pojęć nieostrych i powodujących problemy interpretacyjne. Podczas warsztatów usystematyzujemy te zagadnienia, przybliżymy pojęcia dzięki konkretnym odniesieniom, uporządkujemy listę obowiązków wynikających z dyspozycji prawnych. Uczestnicy dowiedzą się m.in. kim jest zobowiązany i jakie są
jego obowiązki na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej; kto to „każdy”,
o którym mowa w art. 2 udip i jakie uprawnienia mu przysługują; jak odpowiadać na
wnioski o dostęp do informacji publicznej, a w jaki sposób odmawiać jej
udostępnienia oraz jak uniknąć konieczności zapłaty grzywny.


III. Analiza ryzyka jako fundament ochrony danych osobowych w placówce oświatowej

 Aleksandra Kurosz, Asseco Data Systems


Podczas warsztatów stworzymy analizę ryzyka dla przykładowej placówki
oświatowej. Analiza ryzyka to fundament, na którym opiera się wdrożenie
RODO w każdej organizacji a nie może tego robić IOD. Zdefiniowanie aktywów
oraz środków ochrony pomaga tworzyć bezpieczne środowisko dla danych
przetwarzanych w systemach teleinformatycznych jak i w formie tradycyjnej.

 

11:30-12:00

 

Czas na wymeldowanie się z pokojów hotelowych

12:00-12:40 Podsumowanie i zakończenie VIII Zachodniopomorskiego Kongresu Oświatowego